I stumfilmen tager man udtrykket “Tale er sølv, tavshed er guld” bogstavligt-(talt). Der optræder ingen talt dialog, det er film uden et lydspor. “intertitles” (Mellemtekst), Regibemærkninger. Handlingen bæres frem ved hjælp af kropssprog og ansigtsudtryk.
I stumfilmen tager man udtrykket “Tale er sølv, tavshed er guld” bogstaveligt(talt). Filmene er uden et lydspor. I stedet brugte man regibemærkninger, der gav en dybere forståelsee af betydelige replikker for handlingen. Man har ingen talt dialog, da handlingen bæres frem ved hjælp af kropssprog og ansigtsudtryk.
Melodramaet gennem stum- og talefilm
I talefilmen har man nogle karakteristiske træk er brugen af nærbilleder af tårevædede ansigter, storladen, sentimental underlægningsmusik samt manglen på egentlig udvikling i fortællingen eller i tegningen af personerne, som er i større kræfters, skæbnens eller tilfældets vold. Kunsten i stumfilm bygger på at vise tanker og stemninger uden ord. Med andre ord handler det om at gøre ånden synlig.
Filmhistoriens første sexsymbol
Kvinden bliver forvandlet fra objekt til subjekt. I 1932 medvirkede Asta Nielsen i en talefilm ved navn Unmögliche Liebe. I Danmark blev der produceret ca. 1800 stumfilm. Det var let at eksportere stumfilm, da man ikke behøvede sproget. Nordisk Film havde svært ved, at omstille til talefilm, da ingen, på nær danskere, forstod dansk. Afgrunden chokerer og binder tilskuerne. Specielt Gauchoscenen. Filmen blev forbudt i USA, da den brød med deres censur-lovgivning og i andre lande klippede man scenen ud. Overdreven mimik. Ikke værdsat i Danmark. Kropssproget; det er kroppen der taler. Stumfilm er et unikum.
Fordybelse:
- DEN TALENDE MUSE, 2003, 103 min, DK/Dokumentarfilm, Portrætfilm, Danmark
- ASTA NIELSEN, 1968, 28 min, DK/Dokumentarfilm, Portrætfilm, Danmark
- AFGRUNDEN, 1910, 37 min, DK/Spillefilm, Danmark
- Theater and film af Robert Knope, Yale University Press 2005