I dag forbinder mange Marilyn Monroe med den smukke blondine med sus i kjolen, der stod midt på en rist ved undergrundsbanen, midt i New York i filmen “Den søde kløe” fra 1955. Selvom hendes udstråling skreg af selvironi, charme og erotik, var Monroes karriere begrænset i filmindustrien.
I begyndelsen fik hun kun små biroller, men hendes stjernestatus blomsterede, da hun i 1950 underskrev en ny kontrakt. Filminstruktøren så Monroes potientiale i at være en femme fatale og i 1953 fik hun i rolle i hans film “Niagra”, hvor hun fik sit gennembrud. I filmindustrien havde hun fået opbygget et image, som værende en sexbombe, der er lidt for naïv. Rollen som den naïve blondine kom for alvor til udtryk i Howard Hawks’ “Gentlemen foretrækker blondiner”, fra samme år som “Niagra“.
Kampen mod stereotyperne
I 1954 blev hun gift med baseballstjernen Joe DiMaggio. Samme år begyndte hun til privatundervisning i Actor’s Studio, der var meget andekendt. Grunden til dette var at Monroe ville prøve andet skuespil, end den “type”, som den dumme, erotiske blondine, filmindustrien havde stemplet hende som. I de følgende år stiftede hun sit eget produktionsselskab, hvor hun producerede Bus Stop fra 1956, og The Prince and the Showgirl fra 1957. Sidstnævnte er dén film hun er i gang med i hollywood filmen fra 2011, My week with Marilyn, med Michelle Williams og Eddie Redmayne i hovedrollerne. Omverdenen reagerede afvisende overfor disse film, selvom Monroes skuespil var i top. Derfor vendte “den naïve blondine” tilbage på de store lærred og Monroe fik stor succes i Billy Wilders Some like it hot fra 1959. Ligesom Hawks havde Wilders også gjort brug af Monroes naturlige komiske talent. I 1960 medvirkeede hun i The Misfits, instruktøren havde mange problemer med at fuldfører filmen, fordi Monroe fik en del psykiske problemer. Da filmen endelig kom i kassen, blev hun skilt fra dramatikeren Arthur Miller, der var en verdensberømt dramatiker og forfatter. Efter skilsmissen kom hun i psykiatrisk behandling. Efter sit nedbrud begyndte Monroe at kommentere på, hvordan folk så hendes krop: “A sex symbol becomes a thing. I just hate to be a thing.”
Monroe havde et skjult ønske om at realisere andre sider af sig selv og – ikke mindst – gøre op med det stereotype kvindebillede, hun gang på gang skulle opføre på det hvide lærred.
Læs mere om Marilyn Monroe:
Fragmenter: Marilyn Monroes hidtil ukendte og uudgivne breve, digte og personlige optegnelser.